Blogi
Digitaalinen ekosysteemi vauhdittamaan liiketoiminnan kasvua
Pienyrityksissä liiketoiminta on useimmiten kehittynyt palvelun tai tuotteen ympärille ja sitä on ”kädet savessa” tehty ja taottu ja jossain vaiheessa on saavutettu eräänlainen kasvun saturaatiopiste. Resurssit, tunnit päivässä eivätkä entiset toimintamallit enää välttämättä riitä kasvun skaalautumiselle.
Useimmiten kasvun este on sisäinen, eikä johdu markkinoista. Kyse voi toki myös olla tuotannollisista haasteista, mutta useimmiten haasteena on se, että yrityksen sisäiset prosessit eivät tue tai vastaa kasvun tarpeisiin. Yrityksessä toimitaan edelleen kuten silloin alkuvaiheessa – toimitaan reaktiivisesti kädestä suuhun, eikä ole sisäisiä malleja tai prosesseja tukemaan kasvua.
Miten digitaalinen ekosysteemi voi auttaa ja luoda pohjan yrityksen kasvulle?
Lue ja opi aiheesta lisää tai buukkaa suoraan ilmainen 30 minuutin jutteluaika Account Managerimme Kaj Pärkän kanssa.
Digitaalinen ekosysteemi
Digitaalinen ekosysteemi on kokonaisuus ja toimintamalli, jossa yrityksen markkinointi, myynti ja liiketoiminta jalkautuvat yrityksen voimavaraksi digitaalisessa ympäristössä. Digitaalisen ekosysteemin ydin on useimmiten verkkosivusto, joka yhdistää yrityksen näkyvyyden (markkinoinnin), liidin tuotannon (myynnin) ja asiakaskokemuksen (automaatiot) sekä oppimisen ja kehityksen (data).
Ekosysteemi voi olla hyvinkin laaja. Esimerkiksi sisähuvipuiston ekosysteemiin voi olla integroituna kaikki kassavirrasta säätilaan ja jopa tiedot koululaisten loma-ajoista. Miksikö? Koska koululaisten lomat ja sää vaikuttaa suoraan sisähuvipuiston kävijämäärään. Tämän datan pohjalta yritys voi automaattisesti optimoida ja kohdentaa markkinointia sekä myös resursoida tarvittavan määrän henkilökuntaa huvipuistoon jopa tuntikohtaisesti. Kaiken ekosysteemin keräämän datan avulla voidaan toimintaa optimoida, kehittää ja tehostaa yhä uudestaan ja uudestaan.
Ekosysteemin koolla ei ole sinänsä merkitystä, vaan sen kyvykkyydellä palvella kyseistä yritystä ja tukea sen kasvua. Varsinkaan pienyritysten ei kannata lähteä haukkaamaan liian isoa palasta kakusta kerralla, mutta jostain on hyvä lähteä liikkeelle.
Kotisivut vs. verkkosivut?
Monella pienyrityksellä on edelleen kotisivut, jotka olivat vielä hetki sitten kovassa huudossa. Mutta miten verkkosivusto eroaa kotisivuista? Kotisivujen ja verkkosivuston eroa voisi kuvailla ehkä jotenkin seuraavasti: kun kävelet kadulla ja näet seinällä julisteen, se on kotisivu. Jatkat matkaasi ja kulman takana näetkin julisteen sijasta oven. Astuttuasi sisään voit vapaasti valita tutustutko tuotteisiin, kysytkö neuvoa, luetko eri sisältöjä tai ehkä jopa päädyt ostamaan yrityksen tuotteita.
Verkkosivusto on yrityksen tärkein presenssi digitaalisessa ympäristössä. Toimiva verkkosivusto on moniulotteinen. Se palvelee samaan aikaan sekä asiakaskuntaa, että edistää yrityksen tavoitteita. Verkkosivusto skaalautuu tarpeen mukaan sekä tarjoaa monia mahdollisuuksia mm. asiakaspolun rakentamiseen, sisältöstrategian luomiseen, liidien keräämiseen, call to action -toimintoihin, datan keräämiseen ja hyödyntämiseen ja toki tarvittaessa myös ostosten tekemiseen.
HubSpot
Verkkosivuston rakentamisen jälkeen seuraava askel on luoda ekosysteemi, jonka avulla yritys pystyy automatisoimaan ja kehittämään useita markkinoinnin, myynnin ja asiakaskokemuksen toimintoja. Pienyrityksillä on useimmiten puute juurikin ajasta ja resursseista. Automatisoimalla moninaisia rutiineja ja toimintoja yritys pystyy vapauttamaan näitä resursseja ja luomaan kipeästi tarvitsemaansa aikaa. Hyvin rakennetun ekosysteemin kautta syntyy lisäksi ymmärrystä lisäävää dataa, jonka avulla voidaan tehdä oikeita päätöksiä. Enää ei toimita reaktiivisesti, vaan toimet ovat johdonmukaisia ja tavoitteellisia.
Kun verkkosivustoon linkitetään HubSpot-ympäristö, niin tätä voidaan alkaa jo kutsua pienimuotoiseksi ekosysteemiksi, joka on jo erinomainen kokonaisuus pienyrityksille ja myös PK-yrityksillekin.
HubSpot tuo mahdollisuuden yhdistää markkinointi ja myynti tiiviimmin yhdeksi kokonaisuudeksi sekä luoda ja kehittää asiakaskokemusta. Hubspotin avulla liidien tuotanto ja laatu paranee ja myyntiä voidaan johdonmukaisesti kehittää ja seurata. Markkinointia pystytään automatisoimaan eri kohderyhmät, ajankohdat ja toiminnallisuudet huomioon ottaen. Ja koska liiketoiminnan, markkinoinnin ja myynnin kehittäminen on aina pitkäjänteistä toimintaa, joka pitäisi pohjautua dataan, niin HubSpot on erinomainen työkalu seurantaan ja oppimiseen.
Miten edetä?
Useimmiten meillä kaikilla on kiire ja tuloksia halutaan saada heti. Mutta jos tilanne on näin, niin yleensä ollaan jo myöhässä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Hyvä suunnitelma säästää rahaa ja voidaan keskittyä oleellisiin asioihin. Hyvä suunnitelma luo myös läpinäkyvän pohjan kehittää ja luoda sellaisia ratkaisuja digitaaliseen ekosysteemiin, jotka oikeasti palvelevat yrityksen kehitystä.
Helpoin ja nopein tapa on soittaa ammattilaiselle ja kysyä apua. Kaikkea ei tarvitse itse tehdä. Ja loppupeleissä tuo on perusajatuksena digitaalisessa ekosysteemissä – kaikkea ei tarvitse enää tehdä itse sillä moni arjen asia on automatisoitu. Ja aikaa jää liiketoiminnan kehittämiseen.
Jos liiketoiminnan kehittäminen kiinnostaa ja haluat keskustella digitaalisesta ekosysteemistä, niin ota rohkeasti yhteyttä.
Haluaisitko tietää lisää aiheesta?
Buukkaa aika Mika Vehmersuon kalenterista ja jatka keskustelua matalalla kynnyksellä.