Klassikkobrändin uusi kasvualusta
Lähtökohdat
Tutustu toteutukseemme osoitteessa vuokkoset.fi
Klassikkobrändi Vuokkoset antoi Buorren käsiin brändi-ilmeen päivityksen, joka johti verkkosivu-uudistuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Uudistuksen tavoitteena oli antaa hyvät eväät Vuokkosten liiketoiminnan skaalautumiseen verkossa ja auttaa brändiä oman markkinaosuuden kasvattamisessa erityisesti nuorten kuluttajien keskuudessa tulevien vuosien aikana.
Lopputuloksena syntyi Vuokkosten uusi kasvualusta: käyttäjäystävällinen, herkullisissa väreissä hohtava ja kohdeyleisönsä sitouttava verkkosivusto. Verkkopalvelun suunnittelun ja toteutuksen kokonaisbudjetti oli 33 000 €. Suunnitteluprojekti käynnistyi toukokuussa 2021 ja palvelu julkaistiin joulukuussa 2021.
Strategia + insight
Kauppojen hyllyiltä ostoskoreihin on kerätty jo vuosikymmenien ajan Vuokkosten pakkauksia – brändi on ollut monen sukupolven tuttu ja turvallinen kuukautistuotevalinta, ympäristöystävällinen ja kotimainen intiimihygienian asiantuntija. Haasteena kuitenkin oli se, että erityisesti nuorille kuluttajille suunnattuja vastaavia brändejä on yhä useampia eikä Vuokkosten brändi-ilme tai verkkopalveluiden taso ollut enää ajan hermolla.
Strategisella uudella linjauksella halusimme varmistaa, että Vuokkoset puhuttelee ja palvelee brändin keskeisintä kohdeyleisöä: nuoria, valveutuneita ja vastuullisia kuluttajia, joille hyvin toimivat mobiiliratkaisut ovat vahva prioriteetti. Työskentelyämme ohjasi myös laadullinen insight, jonka koostimme syvästä liiketoiminnan ja brändin ymmärryksestä sekä keräsimme nuorilta itseltään käyttäjätestauksen muodossa.
Päätimme tarjota Vuokkosille kasvualustan, jota pystyy helposti muovaamaan mahdollisiin tulevaisuuden tarpeisiin aina näytekappaletilauksesta kokonaiseen verkkokauppatoiminnallisuuteen saakka. Samalla sitouduimme kehittämään näytetilausten tekemisen laatua ja kasvattamaan keskiarvoisen yksittäisen näytetilaajan elinkaariarvoa. Varmistimme, että dataa tilauskäyttäytymisestä on helppoa seurata.
Luova ratkaisu
Kun Vuokkoset ja Buorre löivät viisaat päänsä yhteen, syntyi heti kättelyssä jotakin ainutlaatuista: raikas, pastellin sävyissä hehkuva brändi-ilme. Brändin päivittyneet värit, typografia, elementit ja yleinen kuvitusilme korostavat Vuokkosten ydinsanomaa vastuullisesta, ennakkoluulottomasta ja sukupuolineutraalista brändistä. Toistimme brändielementtejä halki sivuston: vahvat ääriviivat ja ikonit rytmittävät pastellisia värejä. Kuukautisiin liittyvät vaikeatkin aiheet on huomioitu suunnittelussa helpostilähestyttävällä kuvituksella sekä nuorille suunnatun Vuokko-klubin korostamisella.
Ennen verkkopalvelun julkaisua toteutettu käyttäjätestaus kerrytti suoraa palautetta sivustosta ja brändistä nuorilta itseltään. Testauksessa mukana olleet kohderyhmään kuuluvat kuvailivat uusia sivuja selkeiksi, inklusiivisiksi sekä arvopohjaltaan ympäristötietoisiksi että -ystävällisiksi.
Käyttäjätestaus auttoi erottamaan erityisesti verkkopalvelun mahdolliset käytettävyyteen liittyvät sekä viestinnälliset kompastuskivet ja jatkokehityskohteet heti kättelyssä. Testaus antoi myös konkreettisia tuloksia: testaajien fiilis brändiä kohtaan muuttui entistä vahvemmaksi ja positiivisemmaksi verkkosivuvierailun jälkeen.
Verkkopalvelun toteutus
Toteutimme verkkosivuston niin, että se on Vuokkosten kasvun kumppani nyt ja pitkälle tulevaisuuteen. Valjastimme Buorren omaan teemaan perustuvan WordPress-verkkosivuston rakentumaan loogisista ja helposti päivitettävistä moduuleista, joiden avulla voi rakentaa yhteneväistä kokonaisuutta laitteesta, päivittäjästä ja ajankohdasta riippumatta. Vuokkosten vanha sivusto oli myös toteutettu WordPress -alustalle, mutta uudistuksessa luovuimme turhista tekniikoista ja teimme järjestelmävalinnat perustellusti.
Esimerkiksi markkinoinnin automaatiot mahdollistavan HubSpotin ja WordPressin välisen järjestelmäintegraation avulla sivusto nivoutuu myös markkinoinnin ja myynnin tarpeisiin ja luo vankan pohjan yrityksen digitaalisen liiketoiminnan kehittämiselle. Vuokkosten verkkosivujen tuotetiedoissa on jo nyt täysin kasvuun skaalautuva WooCommerce-verkkokauppatoteutus, joten mahdolliset seuraavat kehitysaskeleet on helppo ottaa matalalla kynnyksellä.
Sivuston suorituskyky tehostui toteutuksellamme kertaheitolla ja yleinen nopeusindeksi moninkertaistui varsinkin mobiilissa. Ainoat suorituskykyyn vaikuttavat tekijät ovat kolmansien osapuolien tarjoamat kuvamateriaalit sekä palvelimen vasteajat. Toteutuksessa pyrimme vastaamaan teknisesti saavutettavuusvaatimuksiin sekä yleisiin käytettävyyssääntöihin.
Vaalimme Vuokkosten asiakaskokemusta osana toteutustamme, joten pidimme heidät mukana toteutusvaiheessa viikottaisilla palavereilla. Varmistimme, että verkkosivusto on myös sisällön päivittäjän näkökulmasta intuitiivinen ja looginen. Toteutus tarjoaa mahdollisuuden jakaa ketterästi sisältöjä ja linkittää niitä markkinoinnin laskeutumissivuiksi.
Asiakaskokemus
”Olemme todella tyytyväisiä Vuokkoset-verkkosivujen uudistuneeseen ilmeeseen. Brändi siirtyi kertaheitolla uudelle vuosikymmenelle! Buorren innovatiivinen ja osaava tiimi ymmärsi hienosti, millaista fiilistä uusille verkkosivuille halusimme. Yhteistyö oli muutenkin helppoa ja mutkatonta.”
– Senja Blomqvist, Brand Manager, Delipap
Tulokset
Lähde: PageSpeed Insights
Vanhan sivun tiedot kaikissa kategorioissa tarkastettu 26.11.2021 ja uuden sivun osalta 31.1.2022.
Tehokkuus
Latausaika alas, sitoutuneisuus ylös
37 %
Koko sivuston latausaika on laskenut
27 %
Sivujen määrä per istunto on noussut
56 %
Istunnon kesto on noussut keskimäärin
Lähde: Google Analytics
Muutosprosentti on saatu kahden kuukauden ajanjaksolta sivuston julkaisun jälkeen verrattuna kahteen kuukauteen ennen sivuston julkaisua (1.12.2021–19.1.2022 verrattuna aiempaan vastaavaan ajanjaksoon 12.10.2021–30.11.2021).
Käyttäjätestaajien fiilikset
”Helppokäyttöinen ja luonnonläheinen sivu.”
”Minun silmääni sivusto on ihanan selkeä ja informatiivinen. Tunnelma kannustaa arvostamaan omaa kehoa.”
”Parhaiten sivustoa kuvaavat adjektiivit ovat looginen ja inklusiivinen.”
Vuokkosille suoraan jätettyä palautetta
”Mielestäni sivut ovat selkeät, helppokäyttöiset, raikkaat ja inspiroivat!”
”Ihanasti otettu nuoret huomioon. Kauniit sivut.”
”Uudella sivulla on fresh ilme ja kivat värit!”
Työn perustiedot
Suunnittelu & toteutus
Oy Buorre Ab
Eeva Hotta (Art Director)
Iikka Ruotsalainen (Head of Technology)
Johannes Halminen (Lead Digital Marketing Specialist)
Laura Marttila (Project Manager)
Maria Ovaskainen (Project Manager)
Marjaana Peura (Graphic Designer)
Mika Vehmersuo (Account Director)
Oona Österberg (Junior Web Developer)
Asiakas
Delipap Oy / Vuokkoset
Emilia Nordström (Brand Manager)
Katarina Hanell (Sales Director, New Markets)
Maria Heinonen (Digital Brand Manager)
Sonja Blomqvist (Brand Manager)
Tomi Sirén (Growth Director)
Budjetti
Suunnittelu: 15 000€
Tuotanto: 18 000€
Lisätiedot
Työn osoite: www.vuokkoset.fi
Kilpailukategoria: Paras pienen budjetin verkkopalvelu