Blogi
Kasva sisältömarkkinoinnin avulla
Mitä sisältömarkkinointi on?
Sisältömarkkinointi on oman erityisosaamisen jakamista eteenpäin. Asiakasymmärrys on sisältömarkkinoinnin keskiössä, sillä yksi onnistuneen sisältömarkkinoinnin olennaisimmista asioista on ratkaista asiakkaiden pulmia. Jos asiakkaan ongelmaan pystyy tarjoamaan ratkaisua, hän luultavasti huomaa, että osaat homman. Sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen on lukuisia eri keinoja. Ensimmäiseksi tulisi luoda sisältöstrategia: miksi, kenelle, mitä ja miten tuotat sisältöä.
Käydään ensin läpi yleisimpiä sisältömarkkinoinnin toteutustapoja:
- Blogiartikkelit
- Uutiskirjeet / sähköpostiviestintä
- Videot
- Ladattavat oppaat
- Ohjeet ja best practise -vinkkisisällöt
- Insipiraatiosisällöt
- Podcastit
Kuten huomaat, keinoja on paljon. Listasta kannattaa valita yrityksesi luonteeseen ja asiakkaan tarpeisiin sopivimmat. Jos esimerkiksi visuaalisuus on yrityksellesi olennaista, videot ja kuvasisällöt ovat mainio tapa tehdä sisältömarkkinointia. Jos taas informaatio on keskiössä, ovat asiantuntija-artikkelit ja uutiskirjeen sekä ladattavat oppaat luonnolliset valinnat.
Erilaisia ideoita voi kuitenkin jalostaa pitkälle ja toteuttaa niitä kuinka kekseliäillä tavoilla tahansa. Muista myös valita oikeat kanavat sisällöillesi. Ole siellä, missä tavoitat kohderyhmäsi parhaiten.
Mistä sisältömarkkinointi koostuu?
Pidä sisältömarkkinoinnin kasvimaasta hyvää huolta näin:
- Tavoitteet: Selvitä, miksi teet sisältömarkkinointia. Mitä haluat saavuttaa?
- Säännöllisyys ja aika: Tuota sisältöä säännöllisesti. Kasvejakin täytyy kastella ja ravita, eivätkä ne kukoista yhdeltä istumalta.
- Laatu: Sisällön tulee olla oikeasti loistavaa, jotta se on relevanttia. Ratkaiseeko sisältö asiakkaan ongelmia?
- Mittaa: Millainen sisältö toimii ja millainen ei? Kun olet tehnyt sisältöjä tovin, voit jo nähdä hieman erilaisten sisältöjen kasvusuuntaa. Menestyvätkö tietyt sisällöt paremmin kuin toiset? Onko jokaiselle sisällölle tiedossa omat tehtävänsä ja tarkoituksensa?
Tiedätkö, mitä tavoittelet sisältömarkkinoinnilla?
Oletko koskaan kylvänyt siemeniä tietämättä, mitä ruukusta tulee kasvamaan? Sokkona tekeminen voi olla jännittävää, mutta myös pettymys, jos mullassa odottaakin pelkkiä rikkaruohoja upean auringonkukan sijaan. Kuten kasvien kylvämisessä, myös sisältömarkkinoinnissa kannattaa olla selvillä siitä, mitä odottaa. Silloin osaa myös toimia tavoitteen vaatimalla tavalla edistääkseen haluttua lopputulosta.
Jotta sisältömarkkinoinnista on oikeasti hyötyä, se kannattaa tehdä hyvin ja suunnitelmallisesti. Tavoitteet ovat ensimmäinen askel sisältöstrategian luomisessa. Vastataan siis kysymykseen, että miksi sisältöjä tehdään? Koska muutkin tekevät? Vai koska haluat enemmän kävijöitä sivuillesi tai uusia asiakkaita?
Mitä tavoitteita halutaan saavuttaa? Tähän on hyvä selvittää napakka ja selkeästi mitattava tavoite, jota kohti edetä.
Alla yleisimpiä sisältömarkkinoinnin tavoitteita:
- Nykyisten asiakkaiden sitouttaminen
- Uusasiakashankinta
- Brändin rakentaminen
- Pidemmällä tähtäimellä toimivaa ja kestävällä pohjalla olevaa markkinointia, joka ei maksa vauhtiin päästyään (orgaaninen liikenne hakukoneista) vrt maksettu mainonta
Tavoitteita voi aina pilkkoa pienemmiksi osiksi, kuten yksittäinen osto tai kävijämäärätavoite sivuilla.
Säännöllinen sisältöjen julkaiseminen
Säännöllisellä sisällön tuottamisella paitsi sitoutat nykyistä yleisöäsi, myös kasvatat sitä. Mitä vahvemmat juuret, sitä useammin myös ponnahdat esiin hakukoneiden orgaanisessa haussa – siis täysin ilmaista näkyvyyttä!
Kun sisällöntuotantosi on monipuolista ja säännöllistä, valtaat kasvutilaa itsellesi, toisin sanoen pois kilpailijoilta. Onhan Googlen etusivullakin tilaa vain rajattu määrä. Myös sisältöjen ajankohtaisuuteen kannattaa kiinnittää huomioita. Onko aiheesi relevantimpi jonakin tiettynä ajankohtana? Käytä se hyväksesi julkaisuja suunnitellessa.
Sisällön laatu
Olemme kaikki joskus hakeneet apua pulmaan syöttämällä kysymyksemme hakupalkkiin. Oi kuinka tylsää, kun vierailumme jollakin sivulla paljastui turhaksi. Sisältöjen laatuun kannattaa panostaa, ja laatia sisältöjä, jotka ovat oikeasti hyödyllisiä. Ohjeena on kysyä itseltään: “Jos olisin asiakkaamme, auttaisiko tämä sisältö minua tai olisiko se kiinnostava?”. Sisältöä ei kannata tehdä vain sen takia, että teet sisältöä. Muuten tuhlaat aikaa, omaasi sekä muiden.
Menestyksen mittaaminen
Onnistuneet julkaisut ja sisällöt voivat välillä yllättää. On tärkeää ja erityisen tehokasta olla tietoinen toimivista sisällöistä. Hyvin menestyneitä sisältöjä kannattaa monistaa ja käyttää uudelleen. Mittaaminen liittyy olennaisesti myös tavoitteisiin: kun tiedät tavoitteesi on niihin myös helpompi päästä. Mitattavia tavoitteita voi olla useampia, pienempiä ja isompia.
Sisällöntuottajan vinkit tehokkaaseen sisällöntuotantoon
Keinoja sisältömarkkinointiin on lähes yhtä paljon, kuin sateita syksyllä. Käytä ne hyväksesi omien sisältöjen suunnittelussa, kun haluat tehostaa tekemistä. Keinot, kuten blogiartikkelit, videot ja podcastit on lueteltu ylempänä. Näin otat sisällöistä kaiken tehon irti:
Parhaiden sisältöjen monistaminen ja kierrättäminen. Voit hyödyntää olemassa olevaa materiaalia monella eri tavalla. Esimerkiksi auktoriteettia kasvattanut blogikirjoitus voi toimia erittäin hyvin vaikkapa somepostauksena, uutiskirjeen sisällön inspiraationa, videona tai whitepaperina. Mikä parempaa, kuin kompostoidun aineksen saaminen takaisin hyödylliseen käyttöön.
Tutustu, tutustu ja tutustu. Tiedä kenelle olet tekemässä sisältöjä. Asiakasymmärrys on sisältömarkkinoinnin olennaisimpia asioita. Kun osaat tarjota oikeita ratkaisuja kohderyhmän pulmiin, olet oikealla tiellä.
Luo sisältökalenteri. Tai pyydä apua sen luomisessa. Jotta pysyt kärryillä siitä, mitä sisältöjä pitikään julkaista maanantaina tai millaisista aiheista ensi kuussa kirjoitetaan, on sisältökalenteri paras ystäväsi. Vuosikello näyttää koko vuoden aiheet ja suunnitelman kuukausitasolla, kun sisältökalenteri taas viikon tai jopa päivän tarkkuudella niin halutessasi.
Me Buorrella työskentelemme päivittäin sisältömarkkinoinnin parissa ja autamme siinä mielellämme myös sinua. Voimme esimerkiksi luoda toimivan sisältökalenterin ja vuosikellon tai auttaa sparrailemaan kohderyhmällesi sopivia sisältöjä. Jos haluat ryhtyä oikein hurjaksi ja ottaa kaiken tehon irti, suosittelemme SEO-analyysin laatimista. Meiltä onnistuu kattavan SEO-analyysin laatiminen, joka helpottaa huomattavasti sisältöjen ja oikeiden hakusanojen haravointia.
Miksi sinun tulisi tehdä sisältömarkkinointia?
Sisältömarkkinointi tuo asiakkaat luoksesi ja myös sitouttaa heidät ostamaan. Ohessa ainakin 3 painavaa syytä, miksi sisältömarkkinointiin on kannattaa tutustua:
- Sitoutat kohderyhmääsi ja hankit uusia asiakkaita. Kun autat asiakkaitasi menestymään, se usein tuo myös jotain takaisin. Olethan ehkä itsekin päätynyt joskus yrityksen sivuille haettuasi ratkaisua pulmaan – ja päätynyt kyseisen yrityksen asiakkaaksi.
- Säästät rahaa pidemmällä tähtäimellä, kun sisällöt toimivat orgaanisesti verkkosivujesi sisäänheittäjinä. Et aina tarvitse raskasta maksettua mainontaa, kun orgaaniset sisällöt tekevät osansa.
- Vahvistat omaa arvoasi sekä tuot osaamistasi esille potentiaalisille asiakkaille
Vakuutuitko jo?
Kuinka aloittaa menestyksekäs sisällöntuotanto? Asiantuntijamme ovat apunasi
Me Buorrella autamme sinua pääsemään alkuun, jos et vielä ole aivan varma kuinka aloittaa sisältömarkkinointi. Teemme sinulle, tai autamme sinua tekemään menestyvää sisältöä, joka kantaa hedelmää. Hiomme markkinointisi tone of voicea, autamme tekstisisältöjen ja visuaalisten sisältöjen tuottamisessa ja suunnittelussa sekä brändisi tunnetuksi tekemisessä.
Ennen kaikkea annamme sinulle työkalut, joiden avulla osaat itse tehdä oikeanlaista kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä. Luomme mielikuvia tehokkaasti digikanavissa, somessa, mediassa ja jopa printtinä. Sisältömarkkinointi liikuttaa paitsi tunnetasolla, mutta vie asiakkaitasi myös konkreettisesti kohti tavoitteitasi. Voimme yhdessä muotoilla tarpeisiisi sopivan kokonaisuuden palveluvalikoimastamme.